faq3 seperator2 Hubungi3 seperator2 maklumbalas3 seperator2 PetaLaman4
UNIT PENTADBIRAN
  1. Menyelia kakitangan bahagian termasuk kehadiran, rekod cuti, laporan penilaian tahunan.
  2. Mempastikan pengisian perjawatan.
  3. Merancang, menyedia dan menguruskan bajet tahunan bahagian.
  4. Menguruskan penerimaan dan pengedaran surat-surat dan mel.
  5. Menguruskan mesyuarat dalaman dan penggunaan bilik mesyuarat.
  6. Menguruskan semua pembayaran yang berhubungkait dengan bahagian
  7. Menguruskan akaun amanah dan mempastikan mesyuarat diadakan mengikut peraturan
  8. Menguruskan pesanan tempatan, stok dan peralatan yang diperlukan oleh bahagian dan unit-unit.

 

UNIT PENDAFTARAN NIKAH, CERAI & RUJU’
  1. Mengurus pelantikan Pendaftar termasuk Timbalan dan Penolong Pendaftar.
  2. Mengurus dan mengawalselia pendaftaran perkahwinan perkahwinan perceraian dan ruju’ orang Islam.
  3. Mengurus pelantikan Jurunikah dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya.
  4. Mencadang / mengesyorkan pindaan undang-undang, SOP dan kaedah-kaedah bagi memastikan semua Pendaftaran Perkahwinan dicatat di dalam Daftar Perkahwinan dan Pendaftaran Perceraian dicatat di dalam Daftar Perceraian dan Pembatalan, dilaksanakan secara seragam dan betul.
  5. Mengurus pengeluaran dan carian dokumen perkahwinan, perceraian dan ruju’ orang Islam.
  6. Mentadbir, menyelia dan menaiktaraf Sistem e-Nikah Kelantan.
  7. Mengadakan kursus/ seminar/ persidangan kepada Pendaftar dan jurunikah.

 

UNIT KHIDMAT NASIHAT
  1. Merancang dan menyusun pelaksanaan SOP dan aktiviti untuk Khidmat Nasihat.
  2. Merancang latihan serta memberi pendedahan dan kemahiran berkaitan khidmat nasihat/ rundingcara keluarga kepada Pegawai Rundingcara Keluarga di daerah-daerah.
  3. Melaksanakan Modul Manual Kaunseling Syari’e.
  4. Melaksanakan perkhidmatan khidmat nasihat/rundingcara keluarga kepada orang ramai.
  5. Mengurus dan mentadbir dalam pelaksanaan rujukan kes-kes rumahtangga kepada lain-lain agensi.
  6. Mengklasifikasikan rekod dan maklumat peribadi klien adalah sebagai SULIT dan RAHSIA serta disimpan sewajarnya.
  7. Menyediakan laporan khidmat nasihat/rundingcara keluarga (laporan bulanan dan tahunan).
 
UNIT PEMBANGUNAN KELUARGA
  1. Mengadakan,mengurus dan menyelaras kursus Praperkahwinan berdasarkan Modul Bersepadu Kursus Praperkahwinan Islam (MBKPI).
  2. Menyelaras dan menyelia Pusat dan Modul Khidmat Keluarga Sosial Dan Komuniti (PKKSK) bagi memastikan aktiviti-aktiviti yang dirancang dilaksanakan mengikut modul-modul yang telah ditetapkan.
  3. Mengadakan latihan kemahiran dan lanjutan fasilitator yang terlibat.
  4. Bekerjasama dengan agensi-agensi lain yang berkaitan untuk sama-sama melaksanakan program/ aktiviti bagi memperkukuhkan institusi keluarga Islam
  5. Menyediakan laporan pelaksanaan program-program di bawah Unit Pembangunan Keluarga Islam.
  6. Menerbitkan dan mengedarkan bahan bacaan dan risalah-risalah berkaitan Pembangunan Keluarga Islam.
  7. Bertanggungjawab kepada Jawatankuasa Akauan Amanah MBKPI dan PPKI & PPS (PKKSK) serta mengadakan mesyuarat sekurang-kurangnya dua kali setahun..

 

      1. Perkhidmatan Perkahwinan Islam

Memastikan Pengurusan Nikah, Cerai dan Rujuk Negeri Kelantan menepati hasrat Kerajaan dan pelanggan.

1.1 Mewujudkan sistem e-nikah bagi menguruskan Hal Ehwal Perkahwinan Islam Negeri Kelantan secara elektronik.

1.2 Memantau dan memudahcara tugas Penolong Pendaftar Nikah

1.3 Merancang dan menyelaras isu-isu berkaitan Nikah, Cerai dan Rujuk di Negeri Kelantan.

 

  1. Perkhidmatan Pembangunan Keluarga

Merancang dan mengendali program-program Pembangunan Sosial dan Pembangunan Keluarga;

Mengurus selia kursus pra perkahwinan (MBKPI) seluruh jajahan.

2.1 Mengadakan kursus pra perkahwinan pada hari Jumaat dan Sabtu.

2.2 Mengadakan kursus pra perkahwinan dengan kerjasama IPT tempatan.

2.3 Mengadakan program kekeluargaan seperti seminar keluarga bahagia, bengkel fasilitator dan sebagainya.

 

  1. Perkhidmatan Nasihat Keluarga

Menyelaraskan tatacara penyelesaian masalah yang melibatkan pasangan yang berumahtangga dalam :

3.1 Menerima aduan daripada orang ramai yang bermasalah dalam rumahtangga dan mengadakan sesi rundingcara keluarga

3.2 Membuat kajian berdasarkan bentuk krisis rumahtangga yang diadukan untuk merancang kaedah baru dalam teori pembentukan Keluarga Bahagia.

3.3 Mengadakan khidmat nasihat kepada bakal Pengantin yang positif HIV.

3.4 Memberi khidmat nasihat dari segi pengurusan konflik pandangan, bimbingan, perundangan dan lain-lain

 
 
 

 

PELAN PINTU

Lima tonggak ini berupa Plan Strategik Yang akan diisi pula oleh agenda tindakan dalam tiap-tiap pelan berkenaan. Dengan struktur dan pelan bersepadu tersebut digambarkan dalam gangka rajah bulat Pelan Induk Transformasi Ummah (PINTU) bagi mencapai VISI Kemuliaan (Akramakum) melalui MISI Takwa (Atqaakum) yang disebut Allah SWT dalam ayat 13 Surah Al-Hujurat.

Faham Agama FAQIHAN

Amanah AMINAN

Rahmat Kasih RAHIMAN q

Ilmu ILMAN

Sejahtera SALAMAN